Karosa B 832

(1)

(1) Jediná Karosa B 832 DP hl. m. Prahy - ev. č. 5636 (r. v. 1998, garáže Kačerov) - na lince X-22 na Pohořelci v říjnu 2005.

Trojdvéřové městské autobusy Karosa B 832 běžné délky s podlahou v normální úrovni se vyráběly na export do států bývalého Sovětského svazu ve druhé polovině 90. let 20. století. Ačkoli pro ČR se v té době dodávaly už kulaté Karosy řady 900, zároveň vyráběné exportní Karosy 800 se ještě shodovaly se řadou 700 - byly tedy hranaté.

(2)

(2) Karosa B 832 DP hl. m. Prahy ev. č. 5636 (r. v. 1998, garáže Kačerov) na lince X-22 na Pohořelci v říjnu 2005.

Vnějším vzhledem se vozy Karosa B 832 odlišují od B 731 a B 732 zcela nepatrně. Výrazněji se liší interiér, a to červenými madly a skleněnou přepážkou před první řadou sedadel. Dveře stanoviště řidiče mohou být buď v normální poloze, aby byl umožněn průchod cestujících k předním dveřím, nebo zavřené do skleněné přepážky u předních sedadel a stanoviště řidiče tak je odděleno od cestujících i s předními dveřmi.
Autobusy jsou upraveny pro provoz v drsnějších klimatických podmínkách.

(3)

(3) Karosa B 832 ev. č. 5636 (r. v. 1998, garáže Kačerov) na konečné linky X-22 Bílá Hora, říjen 2005.

(4) Foto Kevin Kulík

(4) Karosa B 832 ev. č. 5636 jako služební vůz garáží Kačerov v terminálu Kačerov v dubnu 2007.

Špatná finanční situace zahraničních podniků, kterým byly vozy řady 800 určeny, způsobila, že některé z těchto autobusů skončily místo v exportu u českých dopravců.
V současné době je v systému Pražské integrované dopravy trvale provozována jediná Karosa B 832, a to u Dopravního podniku hl. m. Prahy. Karosa B 832 provozovaná DP hl. m. Prahy byla vyrobena v roce 1998, je označena evidenčním číslem 5636 a vypravována garážemi Kačerov. V současné době není nasazována do provozu s cestujícími, ale je používána jako služební vůz.

(5)

(5) Karosa B 832 dopravce Hotliner ev. č. 1186 (r. v. 2000, ex Probo Trans Beroun a ČSAD Praha - západ) na lince X-1 u zastávky Petřiny, březen 2007.

(6)

(6) Karosa B 832 dopravce Hotliner ev. č. 1186 (r. v. 2000, ex Probo Trans Beroun a ČSAD Praha - západ) v nástupní zastávce linky X-1 Petřiny, březen 2007.

V březnu 2007 byl dopravcem Hotliner s.r.o. z Prahy 9 - Vysočan zakoupen autobus Karosa B 832 z roku 2000, který obdržel registrační značku 7A2 3313. Jeho předchozím majitelem byl dopravce Probo Trans Beroun, který vůz zakoupil od podniku ČSAD Praha - západ. U Probo Transu sloužil vůz na linkách MHD Beroun - Králův Dvůr, u ČSAD Praha - západ na linkách MHD Praha pod evidenčním číslem 1175. Po zakoupení dopravcem Hotliner byl vůz opatřen novými černými potahy sedadel a byla odstraněna levá část skleněné přepážky ve směru jízdy. Dveře stanoviště řidiče byly odstraněny z důvodu odbavování cestujích řidičem na linkách MHD Beroun - Králův Dvůr již dříve. Vůz byl u dopravce Hotliner označen evidenčním číslem 1186 a v Pražské integrované dopravě jezdil na linkách náhradní dopravy za tramvaje. V květnu 2007 byl však opatřen celovozovým reklamním nátěrem Europarku a nadále je provozován na smluvních linkách k tomuto obchodnímu centru. Označen je nyní evidenčním číslem dopravce 010.

(7)

(7) Karosa B 832 dopravce Probo Trans Beroun 1S3 0508 zapůjčená dopravci Hotliner (ev. č. PID 1191, r. v. 1999, ex ČSAD Praha - západ) na lince X-1 u zastávky Sibeliova, březen 2007.

(8)

(8) Karosa B 832 dopravce Probo Trans Beroun 1S3 0508 zapůjčená dopravci Hotliner (ev. č. PID 1191, r. v. 1999, ex ČSAD Praha - západ) na konečné linky X-1 Petřiny, březen 2007.

Kromě odkoupeného vozu 1186 nasadil dopravce Hotliner v březnu 2007 do provozu na lince náhradní autobusové dopravy X-1 Špejchar - Petřiny druhou Karosu B 832 původem od Probo Transu Beroun (a předtím ČSAD Praha - západ). Vůz 1S3 0508 označený evidenčním číslem PID 1191 byl pouze zapůjčen a po skončení výluky navrácen majiteli.

(9)

(9) Interiér autobusu Karosa B 832 1S3 0508 Probo Transu Beroun zapůjčeného dopravci Hotliner pod ev. č. 1191 v pohledu od stanoviště řidiče, březen 2007.

(10)

(10) Přepážka oddělující stanoviště řidiče s prostorem předních dveří od prostoru pro cestující, již bez původních dveří stanoviště, u vozu 1S3 0508 Probo Transu Beroun zapůjčeného dopravci Hotliner pod ev. č. 1191. Březen 2007.

(11)

(11) Stanoviště řidiče vozu Karosa B 832 1S3 0508 Probo Transu Beroun zapůjčeného dopravci Hotliner pod ev. č. 1191, březen 2007.

Do 31. května 2002 jezdily tři vozy Karosa B 832 z let 1999 - 2000 u dopravce ČSAD Praha - západ, a to zejména na městských linkách číslo 173 a 192. 31. května 2002 dopravce provoz v systému Pražské integrované dopravy ukončil. Autobusy Karosa B 832 z pražské MHD byly odprodány dopravci Probo Trans Beroun, který je nasazoval do MHD Beroun - Králův Dvůr a Hořovice. Jak už bylo uvedeno výše, oba vozy z provozovny v Králově Dvoře se v březnu 2007 znovu podívaly do Prahy a jeden z nich v ní už zůstal.

(12)

(12) Karosa B 832 ČSAD Praha - západ přejíždí na lince 173 tramvajovou trať na křižovatce Poliklinika Modřany v únoru 2002.

Po srpnových povodních vypomáhaly od září 2002 do září 2003 na náhradní dopravě X-8 za tramvaj v Karlíně také autobusy společnosti COMETT Plus s.r.o. z MHD v Táboře. Jednalo se o vozy po jednom kuse Karosa B 732, B 832 a C 734. Autobusy se kromě nápisu COMETT daly rozeznat i podle zelených držáků na táborské strojky na jízdenky, vedle nichž byly instalovány strojky pražské. Na druhé straně cedule X-8 bylo možno spatřit číslo táborské autobusové linky.

(13)

(13) Karosa B 832 TAA 46-80 (r. v. 1999) zapůjčená od dopravce COMETT Plus s.r.o. na náhradní dopravě X-8 na Palmovce v lednu 2003.

Zpět na hlavní stranu