Karosa B 932 a B 932E

(1)

(1) Karosa B 932E dopravce Connex Praha ev. č. 1333 (r. v. 2001) odstavená v zastávce Hněvkovského v březnu 2005.

Trojdvéřové městské autobusy běžné délky typů Karosa B 932 a B 932E s mechanickou převodovkou byly dodávány dopravcům Pražské integrované dopravy v letech 1997 - 2002.

(2)

(2) Karosa B 932E dopravce ČSAD MHD Kladno ev. č. 1391 (r. v. 1999) na konečné linky 306 Zličín, listopad 2006.

Autobusy typu Karosa B 932 nahradily ve výrobě úspěšný typ Karosa B 732, od kterého se odlišují zejména kulatými čely a modernějším interiérem.

(3)

(3) Karosa B 932 dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1212 (r. v. 1998) na konečné linky 361 Nový Knín, prosinec 2004.

Vozy jsou vybaveny motorem Liaz ML636E nebo Renault MIHR o výkonu 175 186 kW a pětistupňovou mechanickou převodovkou Praga. Maximální rychlost vozů činí 80 km/h, pohotovostní hmotnost se pohybuje okolo 10 150 kg. Vůz dosahuje délky 11 345 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Míst k sezení pro cestující je 31, k stání 63.

(4)

(4) Karosa B 932E dopravce Connex Praha ev. č. 1301 (r. v. 1999) s reklamními fóliemi na konečné linky 165 Jižní Město, červen 2005.

Inovované autobusy Karosa B 932E nahradily ve výrobě původní verzi B 932 v průběhu roku 1999. Karosy B 932E se od původních B 932 odlišují podlahou sníženou o 10 cm (790 mm nad zemí místo 890) a sedadly umístěnými na mírném stupni oproti uličce. Dalšími změnami jsou obrysová světla na bocích karosérie a odlišné řešení zamykání dveří (bez klasických páček). Okna jsou u obou provedení uchycena v gumovém těsnění.

(5)

(5) Karosa B 932 dopravce Spojbus ev. č. 1422 (r. v. 1997) na konečné linky 310 Zličín v březnu 2004.

Na linky Pražské integrované dopravy nasazují autobusy typů Karosa B 932 a B 932E dopravci Connex Praha (8x B 932, 10x B 932E), ČSAD MHD Kladno (2x B 932, 3x B 932E), Probo Trans Beroun (2x B 932) a Spojbus (1x B 932). V lednu 2007 ukončili provoz autobusů těchto typů dopravci Martin Uher (jedinou Karosu B 932E, ev. č. 1125, odprodal dopravci Hotliner a ten ji nasadil mimo PID) a Hotliner (tři Karosy B 932E odprodal dopravci Connex Praha).
Dopravní podnik hl. m. Prahy nevlastní žádný vůz těchto typů - v době jejich výroby už totiž nakupoval městské autobusy pouze v provedení s automatickou převodovkou.

(6)

(6) Karosa B 932E dopravce Martina Uhera ev. č. 1125 (r. v. 1999) na konečné dnes již neexistující linky 255 Smíchovské nádraží, září 2003. Od ledna 2007 není autobus na linkách PID provozován.

Dopravce Connex Praha nasazuje vozy Karosa B 932(E) i na linky městské hromadné dopravy, u ostatních dopravců slouží pouze v dopravě regionální. Provozovány jsou v různých nátěrech - od klasického městského červeno-bílého se dvěma červenými pruhy (Connex Praha) přes žluto-šedý (Connex Praha, dříve Hotliner, ev. č. 1094 a 1097), červeno-bílý s jedním červeným pruhem (Connex Praha, dříve Hotliner, ev. č. 1098) a bílý (Spojbus, dříve také Martin Uher) až po nátěry firemní - modro-bílý se dvěma modrými pruhy ("ČSAD") u Probo Transu Beroun, modro-bílý s jedním modrým pruhem u Connexu a zeleno-bílý či červeno-bílý s jedním úzkým barevným pruhem pod okny u ČSAD MHD Kladno.

(7)

(7) Karosa B 932 dopravce Connex Praha ev. č. 1284 (r. v. 1997) na lince 165 v zastávce Levského, únor 2006.

U Connexu Praha, ČSAD MHD Kladno a Probo Transu Beroun jsou Karosy B 932(E) provozovány s vnějšími digitálními orientacemi (u Connexu vyjma autobusů odkoupených od firmy Hotliner), u ostatních dopravců jen s vnitřními digitálními orientacemi nebo zcela bez nich.

(8)

(8) Karosa B 932 ev. č. 1282 (r. v. 1997) ve firemním nátěru Connexu Praha odstavená v obratišti Sídliště Lhotka, březen 2006.

Dopravce Probo Trans Beroun nasazuje do systému PID dvě Karosy B 932 (ev. č. 1211 a 1212) se zajímavou historií. Vozy jezdily do roku 2001 v provozu MHD u dopravce ČSAD Praha - Západ s. p. (na lince 192) pod ev. č. 1172 a 1171 a po vystoupení dopravce z PID byly nasazeny na regionálních linkách z AN Praha, Na Knížecí směr Štěchovice a Nový Knín. Když firmu zakoupila společnost Probo Trans Beroun, přešly k ní i tyto autobusy a nadále jezdily stejným směrem. Evidenční čísla se už nepoužívala. V červnu 2004 byly původně bílé vozy opatřeny modro-bílým nátěrem, což jejich vzhledu výrazně prospělo. Byla jim přidělena ev. č. 1211 a 1212 a v provozu jsou zejména na zaintegrované lince Praha - Nový Knín, která byla označena jako 361 a z Knížecí zkrácena ke Smíchovskému nádraží.

(9)

(9) Karosa B 932E ev. č. 1094 (r. v. 2000) v garážích dopravce Hotliner v ulici Ke Klíčovu ve Vysočanech, září 2003.

(10)

(10) Karosa B 932 ev. č. 1291 (r. v. 1998) přijíždí na lince 165 do zastávky Kunratice v prosinci 2006.

Od ostatních vozů Karosa B 932 a B 932E se odlišuje vůz Karosa B 932E ev. č. 1098 dopravce Connex Praha (do ledna 2007 provozovaný firmou Hotliner), vyrobený v roce 2002 na export do Ruska, který se nakonec neuskutečnil. Tento vůz má kulaté čelo, ale zadní část vozu je hranatá jako u typové řady 700. Výfuk je veden na střechu.

(11)

(11) Karosa B 932 dopravce Connex Praha ev. č. 1292 (r. v. 1998) na výlukové trase linky 165 v zastávce U Libušské sokolovny, prosinec 2006.

(12)

(12) Karosa B 932E dopravce Hotliner ev. č. 1098 (r. v. 2002) v exportním provedení pro Rusko na lince 303 v zastávce Říčany, náměstí. Březen 2006.

Uspořádání interiéru je odlišné - sedadla jsou staršího provedení jako u B 732 a z tohoto typu vychází i uspořádání sedadel - ta zabírají i místo proti středním dveřím a plošina pro kočárek je posunuta ke dveřím zadním. Okna vozu jsou vybavena dvojitými skly a dodáno je přídavné topení. Okna se však nedají otevírat, takže cestovat tímto autobusem za horkého počasí není příjemné.

(13)

(13) Karosa B 932E dopravce Hotliner ev. č. 1098 (r. v. 2002) v exportním provedení pro Rusko na lince X-9 v zastávce Husinecká, listopad 2003.

(14)

(14) Interiér Karosy B 932E dopravce Hotliner ev. č. 1098 (r. v. 2002) v exportním provedení pro Rusko v pohledu od zádě, březen 2006.

V březnu a dubnu 2007 byla pro zajištění provozu linky náhradní autobusové dopravy X-1 zapůjčena dopravci Hotliner dopravcem Okresní autobusová doprava (OAD) Kolín Karosa B 932E SPZ KOA 42-44 (r. v. 1997), která obdržela evidenční číslo PID 1190. Bíle natřený vůz (s černým pruhem pod čelním sklem) je v provedení s hranatou zádí a se sedadly z B 732, ale uspořádání sedadel se shoduje s běžnými B 932(E), skla oken jsou jednoduchá a běžně otevíratelná, standardně je proveden také výfuk.

(15)

(15) Karosa B 932E dopravce OAD Kolín KOA 42-44 (r. v. 1997) zapůjčená dopravci Hotliner (ev. č. PID 1190) na lince X-1 v zastávce Sibeliova v březnu 2007.

(16)

(16) Karosa B 932E dopravce OAD Kolín KOA 42-44 (r. v. 1997) zapůjčená dopravci Hotliner (ev. č. PID 1190) na lince X-1 v zastávce Sibeliova v březnu 2007.

Vozy jsou v provozu spolehlivé a oblíbené, problémy bývají pouze s dveřmi. Jednotlivé vozy jsou po několika letech služby v různém stavu od perfektního až po dosti zubožený, vyřazování těchto autobusů však v dohledné době není pravděpodobné.

(17)

(17) Karosa B 932 dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1211 (r. v. 1998) na lince 361 u zastávky Výzkumný ústav Strnady (dnes Jíloviště, výzkumný ústav), únor 2006.

(18)

(18) Karosa B 932 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1392 (r. v. 1998) na lince 340 u zastávky Sedlecký přívoz, září 2006.

Autobusy Karosa B 932(E) jsou často nasazovány na významné příměstské linky, kde se vypravováním autobusů městského provedení řeší velmi silné vytížení spojů a navzdory délce a jízdní době linek je velké množství cestujících přepravováno vestoje.

(19)

(19) Interiér autobusu Karosa B 932E dopravce Connex Praha, červen 2005.

(20)

(20) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 932E dopravce Connex Praha, červen 2005.

Zpět na hlavní stranu