Pražské železniční stanice a zastávky

Praha - Komořany

(1)

(1) Osobní vlak na hlavní nádraží v čele s "legem" řady 714 v zastávce Praha - Komořany v květnu 2005.

Železniční zastávka Praha - Komořany je umístěna na trati 210 Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany / Dobříš. Jedná se o nejmladší nově zřízenou zastávku na území Prahy: do provozu byla uvedena teprve v roce 1997, sto let po zahájení provozu na trati z Modřan do Dobříše.
Zastávka byla postavena mezi stanicí Praha - Zbraslav a zastávkou Praha - Modřany zastávka, čímž zaplnila mezeru po nedaleké zrušené stanici Praha - Modřany, která od roku 1991 slouží jen nákladní dopravě.
Komořanská zastávka je velmi prostá: tvoří ji jedno nástupiště u jediné koleje. Na nástupišti jsou umístěny tři malé přístřešky s neobvyklými kulatými střechami, poznamenané útoky vandalů. Také zeď, dělící nástupiště od prostoru za tratí, byla náležitě ozdobena grafity.

(2)

(2) Železniční zastávka Praha - Komořany s osobním vlakem na hlavní nádraží tvořeným lokomotivou řady 749 "zamračenou" a dvěma dvoupatrovými vozy Bmo. Únor 2004.

Komořanská železniční zastávka leží nedaleko Vltavy. V jejím sousedství se kromě několika obytných domů nacházejí také průmyslové objekty a malé zahrádky s chatičkami. Oblast u Vltavy byla v srpnu 2002 silně poškozena povodněmi a většina chatek byla unesena pryč. Na jejich místo bylo naneseno větší množství nepořádku. Železnice nebyla v této době v provozu.
Od zastávky stoupá kopec, na kterém je umístěno několik panelových domů a průmyslový areál. Tyto objekty jsou kolejištěm spojeny se stanicí Praha - Modřany. Na kopci u továren se nachází také nejbližší (přesto poměrně vzdálená) zastávka MHD u železniční zastávky Praha - Komořany. Nazývá se rovněž Komořany a staví zde autobusové linky číslo 165 a 205, přičemž vybrané spoje linky 165 a všechny spoje linky 205 jsou zde ve směru "z města" ukončeny. Zastávky obou linek jsou pro zdejší obyvatele umístěny výhodněji než železniční zastávka. Kvůli výhodnému spojení prostředky MHD je využití železnice při cestě z Komořan do centra města nebo zpět poměrně slabé.
V těsném sousedství komořanské železniční zastávky se nachází také zámek, ve kterém sídlí hydrometeorologický ústav.

(3)

(3) Vlak v čele se "zamračenou" řady 749 na trati mezi Prahou - Zbraslaví a Prahou - Komořany, duben 2004.

Po trati číslo 210 jsou vedeny pouze osobní (zastávkové) vlaky. Na komořanské zastávce staví všechny, některé ale pouze na znamení. V současné době jezdí zhruba jeden vlak za hodinu v jednom směru, intervaly jsou nepravidelné. Směrem "do Prahy" jsou vlaky vedeny většinou na hlavní nádraží, méně často jsou ukončeny už ve Vršovicích. U takto zkrácených vlaků je zajištěn přestup na vlaky tratě 221 směr hlavní nádraží.
Opačným směrem jedou vlaky z Komořan do Čerčan nebo Dobříše, dříve také jen do Vraného nad Vltavou.
V celé délce obou větví tratě platí i tarif PID, z toho plná integrace (možnost využití vybraných druhů jednotlivých jízdenek) je zavedena v úseku Praha - Davle / Měchenice.

(4) Foto Tomáš Janda

(4) Motorový vůz řady 810 na náhradní železniční dopravě za autobus do Komořan v zastávce Praha - Komořany zastávka na vlečce Modřanských strojíren v květnu 1995.

Provoz vlaků je zajišťován především motorovými vozy řady 810 "orchestrion" s přípojnými vozy nebo soupravami lokomotiv 714 "lego" s týmiž přípojnými vozy Btax. Většinou už pouze v pátek a o víkendech jezdí lokomotivy řady 749 "zamračené" s dvoupatrovými vagóny. Ještě v nedávné minulosti jezdily kromě současných vozidel také motorové vozy řady 853 "hydry" či lokomotivy řady 742 "kocouři" s vagóny Bix, případně neobvyklé soupravy "hydry" a dvoupatrového vagónu (souprava "kočkopes"). Nevýhodou bylo v dřívější době ukončení většího počtu vlaků ve Vršovicích. Některé spoje byly dokonce ukončeny už v Braníku, ty ale s novým grafikonem od 12. 12. 2004 vymizely.

(5) Foto Tomáš Janda

(5) Souprava dvou motorových vozů řady 810 na náhradní železniční dopravě za autobus do Komořan v zastávce Praha - Komořany zastávka na vlečce Modřanských strojíren v květnu 1995.

Železniční zastávka existovala v Komořanech už v době od 10. května do 14. července 1995. Tehdy byla v provozu zastávka Praha - Komořany zastávka na vlečce ze stanice Praha - Modřany do podniku Semos (bývalých Modřanských strojíren nebo Sigmy, dnes Modřanské potrubní). Umístěna byla před přejezdem Komořanské ulice poblíž autobusové zastávky Komořany.
Zastávku obsluhovala zvláštní železniční linka v trase Praha-Modřany zastávka - Praha-Modřany (na znamení nebo požádání) - Praha-Komořany zastávka, zavedená jako náhradní doprava za autobus při rekonstrukci Komořanské ulice. Provoz náhradní železniční dopravy v celodenním intervalu 20 minut byl zajištěn motorovými vozy řady 810. (Více informací na stránce o ŽST Praha - Modřany.)

Zpět na hlavní stranu