Lokomotivy a hnací vozy železnic

Diesel-elektrické lokomotivy

Řada 714 "lego"

(1)

(1) Lokomotiva řady 714 "lego" v ŽST Praha - Vysočany, leden 2006.

Dnes na síti ČD poměrně rozšířené lokomotivy řady 714 vznikly v letech 1992 - 1997 rekonstrukcí nespolehlivých strojů řady 735 "karkulek". Ne všechny "karkulky" se však rekonstrukce dočkaly - některé zůstaly po vyřazení stát na četných odstavných kolejích našich nádraží a dodnes zde dělají ostudu.
Lokomotivy "lego" dostaly svou nejpoužívanější přezdívku podle výrazného červeno-modro-šedého nátěru, připomínajícího známou stavebnici.

(2)

(2) Lokomotivy řady 714 "lego" v čele osobního a spěšného vlaku na Kladno ve stanici Praha Masarykovo nádraží v prosinci 2005.

Stroje s touto přezdívkou a označením 714 slouží v osobní i nákladní dopravě k vozbě kratších vlaků - většinou je můžeme vidět s několika vozy Btax (přípojnými vozy k "orchestrionům" řady 810).

(3) Foto Petr Chalupský

(3) Lokomotiva řady 714 "lego" v čele osobního vlaku z Čerčan do Prahy v ŽST Vrané nad Vltavou, květen 2006.

Výkon lokomotiv řady 714 je 2x 300 kW a maximální rychlost 80 km/h (kromě dvou nejstarších, kde činí výkon 2x 250 kW a maximální rychlost 90 km/h. Hmotnost činí 56 tun, 60 tun nebo 64 tun.

(4) Foto Petr Chalupský

(4) Lokomotiva řady 714 "lego" v čele osobního vlaku z Čerčan do Prahy mezi ŽST Praha - Krč a Praha - Vršovice poblíž Odstavného nádraží Jih, červen 2006.

Řada 721 "velký hektor"

(5)

(5) Vyřazené lokomotivy zpředu 721 167-5 a 721 209-5 v depu kolejových vozidel Praha - Vršovice, únor 2006.

K minulosti už patří v Praze provoz lokomotiv řady 721 "veký hektor", které byly dodávány ČSD z ČKD v letech 1962 - 1968. Kapotová lokomotiva s koncovou kabinou strojvedoucího dosahuje výkonu 551 kW, maximální rychlosti 80 km/h a hmotnosti 74 tun. Přezdívka "velký hektor" odlišuje lokomotivy od kratších "hektorů" řady 720.
Poslední pražský stroj (721 167-5) dosloužil na posunu na Odstavném nádraží jih.

(6)

(6) Označení lokomotivy 721 209-5 odstavené v depu kolejových vozidel Praha - Vršovice s ještě patrnou pěticípou hvězdou, únor 2006.

Řada 730

(7)

(7) Lokomotiva řady 730 v ŽST Praha - Běchovice, březen 2007.

Posunovací lokomotivy dnešní řady 730 byly vyráběny podnikem ČKD v letech 1985 - 1989 (tři prototypy však pocházejí již z roku 1978). Stroje o výkonu 600 kW a hmotnosti 69, 70 nebo 74 tun dosahují maximální rychlosti 80 km/h. V osobní dopravě nejsou používány.

Řada 740

(8)

(8) Průmyslová lokomotiva řady 740 v ŽST Říčany, březen 2006.

Lokomotivy řady 740 vyráběné podnikem ČKD v letech 1973 - 1989 byly určeny pro středně těžkou posunovací a traťovou službu na vlečkách. Soukromí dopravci dnes tyto stroje používají i na tratích, osobní vlaky však nevozí.
Lokomotivy dosahují výkonu 883 kW, jejich maximální rychlost činí 70 km/h a hmotnost 72 tun.

(9) Foto Petr Chalupský

(9) Dvojice průmyslových lokomotiv OKD řady 740 v čele nákladního vlaku v ŽST Čerčany, květen 2006.

V Praze a okolí jezdí také jedna vzhledově odlišná modernizovaná lokomotiva řady 740. Vznikla vložením motoru Caterpillar do běžné průmyslové lokomotivy řady 740. Při této modernizaci došlo také ke snížení kratší zadní kapoty, čímž byl výrazně zlepšen výhled ze stanoviště strojvůdce alespoň na jednu stranu. Modernizované stroje dostaly také neobvyklý zeleno-bílý nátěr. Pražský stroj číslo 740.850 slouží u firmy Cement Bohemia a jeho modernizace proběhla v r. 1999. Vozí vlaky s cementem nebo posunuje.

(10)

(10) Modernizovaná lokomotiva řady 740 v cementárně Radotín, září 2003.

Modernizovaná lokomotiva má shodné základní parametry s původním provedením: maximální výkon 883 kW, rychlost 70 km/h a hmotnost 72 tun.

(11)

(11) Modernizovaná lokomotiva řady 740 v cementárně Radotín, září 2003.

Řada 742 "kocour", "malý čmelák"

(12)

(12) Lokomotiva řady 742 "kocour" v čele nákladního vlaku v ŽST Praha - Hostivař, září 2006.

Ačkoli "Kocouři" vyrábění v letech 1977 - 1986 jsou určeni spíše pro nákladní dopravu a posun, můžeme je vidět i v čele vlaků osobních (např. na tratích 120 Praha - Kladno nebo výjimečně 210 Praha - Čerčany / Dobříš). Tyto lokomotivy jsou natřeny červeno-žlutě a charakterizují je oblaka kouře při rozjíždění.

(13)

(13) Lokomotiva řady 742 "kocour" v ŽST Praha - Vršovice, říjen 2006.

Lokomotivy řady 742 jsou na našich železnicích stále velmi rozšířené. Vyráběny byly v letech 1977 - 1986 v ČKD, jejich výkon činí 883 kW, maximální rychlost 90 km/h a hmotnost 64 tun. Zajímavé je, že na řadu 742 navázala řada 743, která je v počtu 10 ks určena pro náročnou službu na trati s největším stoupáním v ČR - z Tanvaldu do Harrachova.

(14) Foto Petr Chalupský

(14) Lokomotiva řady 742 "kocour" v ŽST Čerčany, květen 2006.

Řady 749, 751 a 752 "zamračená", "bardotka",

(15) Foto Petr Chalupský

(15) Lokomotiva řady 749 "zamračená" v čele nákladního vlaku v ŽST Vrané nad Vltavou, květen 2006.

(16)

(16) Lokomotiva řady 749 "zamračená" v ŽST Praha - Běchovice, březen 2007.

"Zamračené" byly vyráběny v ČKD v letech 1964 - 1976 a dodnes jsou velmi rozšířené v osobní i nákladní dopravě i na posunu. Provoz těchto lokomotiv patří v osobní dopravě zejména k trati 210 na větvi Praha - Čerčany, kde jezdí až na výjimky pouze v pátek a mimo pracovní dny s dvoupodlažními vagóny Bmto.

(17)

(17) Lokomotiva řady 749 "zamračená" ve starším provedení nátěru v ŽST Praha hlavní nádraží, září 2006.

(18) Foto Petr Chalupský

(18) Lokomotiva řady 749 "zamračená" v čele nákladního vlaku mezi ŽST Praha - Krč a Praha - Vršovice poblíž Odstavného nádraží Jih, červen 2006.

Výkon lokomotiv dosahuje 1103 kW, maximální rychlost 100 km/h a hmotnost 75 tun.

(19)

(19) Část z pětice odstavených "zamračených" 749 135-0, 751 133-0, 751 230-4, 751 163-7 a 751 333-6 (není vidět) v depu kolejových vozidel Praha - Vršovice v únoru 2006.

(20)

(20) Sražené "zamračené" zleva 751 133-0 a 749 135-0 odstavené před likvidací v depu kolejových vozidel Praha - Vršovice v únoru 2006.

Řady 750, 752, 753, 754 a 755 "brejlovec"

(21)

(21) Lokomotiva řady 752 "brejlovec" (spřažená se 749) v čele nákladního vlaku v ŽST Praha - Hostivař v únoru 2006.

Lokomotivy řad 753 a 754 byli vyráběny v ČKD v letech 1968 - 1980. Řady 750, 752 a 755 vznikly rekonstrukcemi těchto strojů. Přezdívku získali "brejlovci" podle dvou vystouplých čelních skel. V Praze jsou používáni pouze v nákladní dopravě.

(22)

(22) Lokomotiva řady 754 "brejlovec" v Praze - Braníku při Dni dětí s Posázavským pacifikem v červnu 2003.

Výkon lokomotiv dosahuje 1210, 1325, 1455 nebo 1472 kW, maximální rychlost 100 km/h, hmotnost 72, 74, 74,4 nebo 76,8 tun. V Praze slouží pouze v nákladní dopravě.

(23)

(23) Jediné dvě lokomotivy řady 755 v čele nákladního vlaku v ŽST Kladno, říjen 2006.

Řada 770 a 771 "čmelák"

(24)

(24) Zrušená lokomotiva řady 771 "čmelák" v depu kolejových vozidel Praha - Vršovice v únoru 2006.

S provozními lokomotivami řad 770 a 771 známými jako "čmeláky" (podle označení ČME pro Sovětský svaz) se už v Praze nesetkáme. Lokomotivy byly vyráběny v ČKD či SMZ Dubnica nad Váhom v letech 1963, 1967 - 1969, 1977 a 1979. Byly určeny pro vozbu nákladních vlaků a posun.
Výkon lokomotiv činil 993 kW, maximální rychlost 90 km/h a hmotnost 114,6 nebo 114 (řada 771) tun.

Zpět na hlavní stranu